praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Nazwa dla firmy
http://www.istockphoto.com/pl
Znaki towarowe, takie jak zastrzeżona nazwa firmy, logo, grafiki na opakowaniach towarów mają przede wszystkim służyć do odróżniania produktów jednego przedsiębiorstwa, od produktów innego przedsiębiorstwa. Muszą więc mieć zdolność odróżniającą, czyli różnić się między sobą na tyle, by nie mylić konsumentów swoim podobieństwem. Korzystając z oznaczeń nieposiadających wystarczającej zdolności odróżniającej, trzeba liczyć się z tym, że pozostali przedsiębiorcy również będą mogli posługiwać się podobnymi oznaczeniami. Przed zgłoszeniem nazwy firmy do rejestracji, dobrze jest zlecić prawnikowi lub rzecznikowi patentowemu przeprowadzenie badania zdolności rejestrowej znaku towarowego, podczas którego sprawdzone zostanie, czy nowe oznaczenie nie koliduje z żadnym innym oznaczeniem słownym zarejestrowanym w Urzędzie Patentowym RP lub w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej.
Zarejestrować można przede wszystkim taką nazwę, która nie narusza cudzych praw. Fakt, że nazwa firmy spełnia wymogi formalne rejestracji, będzie bez znaczenia, jeśli przy najbliższej okazji pełnomocnik innego przedsiębiorstwa korzystając z przysługującego prawa do podobnego oznaczenia (czy to nazwy firmy, czy też logo) zgłosi sprzeciw rejestracji lub złoży wniosek o unieważnienie nowego prawa na nasze oznaczenie. Chcąc zarejestrować nazwę firmy, należy wziąć jednak pod uwagę nie tylko majątkowe prawa osób trzecich, wynikające z rejestracji znaku, ale także prawa osobiste. Posługiwanie się cudzym nazwiskiem jako elementem nazwy firmy, stanowić najprawdopodobniej będzie nie tylko przejaw nieuczciwej konkurencji, ale także naruszenie prawa, za które grozi odpowiedzialność cywilna.
http://www.istockphoto.com/pl
Ustawa o własności przemysłowej wprowadza ponadto szereg innych ograniczeń. Niemożliwym jest zarejestrowanie nazwy firmy składającej się wyłącznie z elementów służących do wskazania w obrocie rodzaju produktów (nie uda się zarejestrować nazwy „Ciastka” dla firmy produkującej słodycze) ani jakości (nie zostanie udzielone prawo ochronne dla znaku towarowego na oznaczenia takie jak „Najlepsze”, czy „Wyśmienite”). Analogicznie, nie można zastrzec nazwy firmy, która składa się wyłącznie z elementów oznaczających wartość, przeznaczenie, sposób wytwarzania, skład, funkcje lub przydatność. Kilka kolejnych obostrzeń można napotkać, chcąc zarejestrować nazwę firmy wskazującą pochodzenie towaru, zwłaszcza gdy nazwa będzie używana dla oznaczania alkoholi. Bardzo ważnym jest także, by nazwa firmy nie wprowadzała konsumentów w błąd oraz była zgodna z dobrymi obyczajami. Przede wszystkim Urząd Patentowy odmówić może rejestracji nazwy, która zawiera wulgaryzmy, bluźnierstwa, hasła nawołujące do popełnienia czynów zabronionych lub o charakterze rasistowskim, a także nie udzieli prawa ochronnego na taką nazwę, która spowoduje u klienta błędne przekonanie o pochodzeniu towaru lub usługi. Pomimo tego, że prawo ochronne na nazwę firmy było udzielone, może zostać następnie unieważnione, jeśli w postępowaniu spornym strona wykaże, że znak został zarejestrowany w złej wierze, czyli gdy zgłaszający powinien wiedzieć, że prawo mu nie przysługuje, ale mimo to dokonał zgłoszenia. Najczęściej spotykanymi przejawami złej wiary są sytuacje, gdy przedsiębiorca rejestruje nazwę firmy w celu uniemożliwienia konkurentom używania ich oznaczeń (wykorzystanie faktu, że przedsiębiorca nie zastrzegł nazwy swojej firmy), lub w celu zarobienia na sprzedaży, lub udzieleniu licencji działającym na rynku konkurentom posługującym się danym oznaczeniem.
Odpowiadając na pytanie, jaką nazwę firmy można zastrzec jako znak towarowy, należy zaznaczyć, że musi mieć ona charakter odróżniający (fantazyjny) i nie stać w sprzeczności z cudzymi prawami (zarówno materialnymi, jak i osobistymi), nie może wprowadzać klientów w błąd, a także nie może być w żaden sposób sprzeczna z dobrymi obyczajami. Jeśli udało się znaleźć oryginalną nazwę firmy, która spełnia wszystkie wymogi stawiane przez prawo, warto ponieść pewne koszty i zastrzec nazwę firmy jako znak towarowy.
Aby można było zastrzec nazwę firmy, musi ona spełniać pewne wymogi formalne i prawne. Znak towarowy powinien posiadać zdolność odróżniającą, być oryginalny i abstrakcyjny. Nie należy zapominać o tym, że podczas tworzenia nazwy należy unikać bezwzględnych przesłanek, które są powodem do odmowy rejestracji znaku towarowego. Do nich należą min. opisowość i rodzajowość nazwy jak również używanie oznaczeń narodowych i organizacji międzynarodowych. Znak towarowy nie powinien wprowadzać w błąd odbiorcę. Podczas tworzenie oznaczenie nie należy stosować wyrazów potocznych i zwyczajowo przyjętych. Warto dodać, że w trakcie wybierania nazwy Twojej firmy sprawdź koniecznie czy jest wolna w danej branży. Brak poprawnej weryfikacji pod kątem bezwzględnych i względnych przesłanek może przysporzyć Ci wielu kłopotów prawnych i finansowych. Jeżeli nie jesteś pewien czy zrobiłeś wszystko dobrze podczas przygotowania znaku towarowego do zastrzeżenia skontaktuj się z skontaktuj się z nami.
Przygotowanie znaku towarowego do rejestracja jest ważnym jak nie najważniejszym elementem całego procesu rejestracyjnego. Już na początku tworzenia nazwy należy dokładnie zbadać twoje otoczenie branżowe, konkurencję, sprawdzić jakie potrzeby ma Twój potencjalny klient i wymyślić taką nazwę, która będzie spełniała wszystkie wymogi formalne i prawne. Aby wymyślić chwytliwą i oryginalną nazwę należy dokonać wstępnej analizy znaku, która wykonana poprawnie zapewni nie tylko stworzenia atrakcyjnego znaku ale również spełniającego wszystkie wymogi rejestracyjne.
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.